Magdeburgin sijainti on
suhteellisen keskellä Pohjois-Saksaa, mikä onkin erinomainen plussa matkustelua
silmällä pitäen. Tästä on helppo tehdä päiväreissuja ympäri Saksaa, mistä
olettekin lukeneet. Tässä viime kerralla lupaamani kirjoitus omista reissuista ja koska reissuista postaaminen on päässyt vähän kasaantumaan,
niin tässä täräytetään vähän suurempi satsi kerralla. Lyhyesti: #Maailmansuurin#euroopansuurin#autobahn#kahtasataa#völkerschlachtdenkmal#napoleon#unesco#lenkitettäväsonni#jäätävätpalatsit#sanssouci#kathedral#museuminderrundenecke#DDR#stasi#marienburginlinna#maailmaontotta. Loppua kohti muuttuu kuvapainotteiseksi alas asti rullaamisen helpottamiseksi. Seuraavien kaupunkien
nurkkia on siis koluttu viimeisimpänä:
Leipzig - Hannover –
Braunschweig – Potsdam pariin kertaan - Brandenburg an der Havel – Burg bei Magdeburg
sekä Berliinin kaupunginosista Charlottenburg. Kaupungit ovat
suuruusjärjestyksessä väkiluvultaan suurimmasta pienempään.
Vaihtelun vuoksi kulkuväline
näille viimeisimmille reissuille vaihtui autoon, millä matkustaminen täällä sujuu
vähintään yhtä vaivattomasti kuin junalla! Saksalainen panostaa liikenteen
toimivuuteen. Aivan sama liikutaanko pyörillä, raiteilla vai vesillä, niin
homma toimii. Ja on kyllä syytäkin, sillä sitä liikennettä piisaa.
Autobahn on kuuma
Autobahn on kuuma
Yli 80 vuotta vanha ja yksi
vahvimmista saksalaisbrändeistä, eli Saksan autobahnit herättävät suuria
tunteita suuntaan jos toiseen. Maailman kolmanneksi laajin moottoritieverkosto
vajaalla 13 000 km:lla ei ole jäänyt 1900-luvun tasolle, vaan tiet ovat
suomalaisesta näkökulmasta poikkeuksellisen hyvässä kunnossa ihan kaikkialla. Kilometrimäärä
tällä moottoritieverkostolla on lähestulkoon täysin sama kuin Suomen pääteillä
yhteensä. On se kumma, että edes Suomen 700 km moottoritieverkostoa ei pysty
ajamaan näkemättä töyssyjä, uria tai muita reikiä asfaltissa. Ainoana
maailmassa täällä on ne kuuluisat rajoittamattomat nopeusrajoitukset suurella
osalla verkostoa, jonka takia kuntokin pitää tietysti olla asiallinen. Homma
toimii ja peitto heiluu. Tai ainakin pienimmät koppimopot heiluu kuin naisten
kesäleningit tuulessa AMG Mesen vetäessä rajotinta vasten ohitse. Maisemat
vaihtuvat huomattavasti vikkelämmin kuin Suomessa, kun keskinopeus pyörii 150
km/h nurkilla. Jos sattuu olemaan kiire ja tarvitsee päästä normaalia ripeämmin
A paikasta paikkaan B, niin täällä sen polkimen voi todellakin polkasta sinne
lattiaan, ja pitää siellä. Tietysti sen voi tehdä millä vehkeellä tahansa,
mutta jos pellin alla murisee vaikkapa V12, niin meno on varmasti taattua
laatua. Täällä kukkahattutätien sanonnat ”turhista” hevosvoimista voidaan siis
unohtaa.
Vuokrapelistä ei ihan V12
löytynyt, mutta luki siellä persiissä, notta TURBO ja vielä oikein kissankokoisilla kirjaimilla. Pakkohan se oli menokyky testata kerran se on sallittua.
Aika vaatimattomaksihan se loppujen lopuksi jäi. Vastatuuleen vajaat pari
markkaa ja myötätuulessa päästiin sitten ylitse! Silti matkavauhdit voitiin
pitää varsin reiluina, eivätkä parin sadan kilometrin matkat olleet päivän
aikana temppuja eikä mitään.
"Sisko tahtoisin jäädä
mutta moottoritie on kuuma
kaupunkien valot mulle huutaa
tahtoisin selittää mutta laiva odottaa
sä olet mulle unelmaa mutta maailma on totta
on, maailma on totta, on, on" -Pelle Miljoona
mutta moottoritie on kuuma
kaupunkien valot mulle huutaa
tahtoisin selittää mutta laiva odottaa
sä olet mulle unelmaa mutta maailma on totta
on, maailma on totta, on, on" -Pelle Miljoona
Hilpeyttä autossa herätti
varoitusmerkit teiden varsilla. Peuravaroituksen ymmärrän. Onhan meillä hirvivaroitukset
Suomessa, mutta että sammakoistakin pitää varoittaa, niin pitää niitä olla aika
perhanan paljon. Paikka paikoin varoitellaan, että ojassa olevia puita päin ei
saa ajaa. Mä luulin, että Suomessa holhous on mennyt liian pitkälle…
Maailman suurin vesisilta
Maailman suurin vesisilta
Liikenteen toimivuus
otettiin puheenaiheeksi, koska täällä on jotain muutakin poikkeuksellista. Mainitsemani
vesiteiden toimivuus vaatii myös hieman tarkemman selostuksen, joka tulee tässä. Saksan läpi kulkee Euroopan suurimmat joet Elbe ja
Rein. Ensimmäiseksi mainittu menee Magdeburginkin lävitse. Kaupunki on ollut varsin
tärkeä kanavayhteyksiensä takia ja on edelleen. Insinöörit ovat antaneet yhden
lahjan lisää maailmalle ja rakentaneet maailman suurimman tittelin saaneen
vesisillan tänne. Sillä on oikea tehtävä ja tarkoitus, mikä ei siis ole pelkästään nähtävyytenä oleminen, mutta pakkohan se oli mennä paikanpäälle suorittamaan lähempää tarkastelua. Pituutta sillä on
yhteensä 918 metriä. Konstruktio on syönyt 68000 m³:ä betonia ja 24000 tonnia
terästä. On siinä saanut parit käyrät piirtää tietokoneella, että on uskaltanut
alkaa rakentamaan. Tätä ei varmasti oo prujattu kaverilta…
Leipzig
Völkerschlachtdenkmal, The Monument to the Battle of the Nations |
Näköalat 91 metristä Völkerschlachtdenkmalin päältä reilun 500 askelman jälkeen. |
Euroopan suurin rautatieasema, joka pitää sisällään myös suuren ostoskeskuksen. |
Museum
in der Runden Ecke on täynnä DDR-historiaa. Museo on entinen Stasin päämaja, jonka huoneet ja
sisätiloihin sijoitettu näyttely antavat avoimesti tietoa siitä, kuinka kommunismin
aikana urkittiin ihmisten elämää. Aikamoista meininkiä on ollut. Tähän aikaan esimerkiksi kirjesalaisuuden merkitys on ollut yksi niistä turhista sanoista sivistyssanakirjassa.
|
Hannover
Hannoverin uusi kaupungintalo ja sillä on ikää vasta 100 vuotta. |
Suuruuden hullussa Saksassa linnat ovat tuttu näky ja tämä Marienburgin linna löytyy Hannoverin läheltä. |
Potsdam - Palatsien kaupunki
Potsdamin kuuluisa hollantilaiskortteli ei nyt aivan hollantilaiselta näyttänyt. Amsterdamissa vierekkäisten talojen katot eivät olleet samanlaisia, saati sitten värit. |
Jokainen osaa vetää kitaralla D:tä, A:ta ja G:tä, kun tarve vaatii, mutta mites tämmönen vekotin. Tietty laulun kanssa... |
Ei ihan heti uskois, että väistäessäsi vastaan kävelevää henkilöä, sen takaa kävelee lenkitettävänä oleva sonni melkein sua päin. |
Upea Sans Souci puutarhoineen kuuluu Unescon maailmanperintöluetteloon. Päärakennus on Fredrik II Suuren rakennuttama pienoinen huvila 1700-luvulta. |
Brandenburg an den Havelissa saareen rakennettu katedraali |
Burgin katukuvaa. |
Seuraavaksi suuntana on Berliini ja suunnitelmissa se, mistä kaikki puhuu eli Joulu. Esimakua joulumarkkinoista on saatu nyt lähes jokaisessa kaupungissa, eikä niihin kyllästy sitten millään. Niin hyvää meininkiä ja iloisia ihmisiä kaikkialla! Siispä frohe Weihnachten sinne suomemmaalleki! Tää jätkä on niiiin lomalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti